Дизайни в ЄС (Registered Community Design – RCD) та промислові зразки в Україні – один і той самий об’єкт, проте така різна доля. Справа в тому, що серед українського бізнесу реєстрація дизайнів не є достатньо поширеною практикою. Для порівняння: у 2021 (довоєнному) році в Україні було подано на реєстрацію всього 1838 промислових зразків; в ЄС – 101 222. Зрозуміло, що ринок ЄС – це 27 країн та близько 450 мільйонів населення. Що ж, давайте подивимось, скільки заявок на дизайни надійшло до ЄС від України в порівнянні з іншими країнами, що також не входять до складу співтовариства:
- від України: 2021 р – 14 заявок, 2022 р. – 7 заявок (враховуємо обставини початку війни та призупинення бізнесів), 2023 рік (активний період релокації бізнесів) – 20 заявок. Тобто, навіть враховуючи досить масовий вихід на європейський ринок українських виробників через війну, кількість поданих на захист у співтоваристві дизайнів лишилась щемливо мала.
- подані на реєстрацію дизайни від інших країн за 2023 рік: Японія – 1174, Швейцарія – 1878, Великобританія – 3261, США – 9471, і лідер по охопленню дизайнів в Європі – Китай – 23908!
Серед топ-заявників по реєстрації дизайнів в ЄС за 2010-2019 роки у звіті EUIPO вказані такі компанії як Rieker, Nike, Bosch, Samsung, Phillips, Apple, LG Electronics, EGLO. Як бачимо, серед великих світових виробничих компаній реєстрація дизайнів в ЄС користується великою популярністю. Це й не дивно, адже швидкий технологічний розвиток, стрімка зміна моди, збільшення конкуренції змушує виробників шукати шляхи приваблення споживачів, постійно пропонувати їм щось більш нове, оригінальне, зручне для отримання переваги та лояльності серед споживачів. А перше, що приваблює споживача, – це зовнішній вигляд товару. Зареєстрований зовнішній вигляд, в свою чергу, дає ексклюзивність та надійний захист від копіювання іншими виробниками на тривалий час.
То може просто не всі українські виробники знають про переваги реєстрації дизайнів в ЄС? Ми будемо розповідати про них більше.
Що охороняє дизайн ЄС?
Правову охорону може отримати зовнішній вигляд продукту або виробу. До зовнішнього вигляду включаються, зокрема, лінії, контури, кольори, форми, текстури, матеріали самого продукту та/або його орнаменту. Безпосередньо продуктом може бути будь-який промисловий або ремісничий предмет, в тому числі упаковка, одяг, графічні символи та друкарські графічні шрифти.
Крім того, можна отримати охорону також на частину продукту, призначену для включення в складний об’єкт. Проте така частина має бути видимою при звичайному використанні продукту.
Що ж це можуть бути за продукти? Майже будь-який товар або пакування, що може прийти на думку, та який має оформлений зовнішній вигляд:
- дизайн одягу, галантерейних предметів, взуття, сумок, аксесуарів;
- ювелірні вироби та інші прикраси;
- господарські товари, товари для побуту, кухонне приладдя;
- меблі, предмети інтер’єру, елементи дизайну інтер’єрів та екстер’єрів;
- будівельні матеріали, обладнання та інструменти;
- харчові продукти, в яких втілено певний дизайн (напр., торти, печиво, цукерки);
- канцелярські товари;
- транспортні засоби та їх запчастини;
- електроніка;
- дитячі товари, іграшки;
- медичне обладнання;
- товари для тварин;
- зброя та товари військового призначення;
- пакування будь-яких продуктів і товарів;
- і т.д, і т.п.
Які є обмеження для охорони дизайнів в ЄС?
1) Дизайн має бути новим та мати індивідуальний характер.
Дизайн вважається новим, якщо до дати подання заявки на його реєстрацію або до дати пріоритету не був оприлюднений ідентичний або такий, що має несуттєві відмінності, дизайн у світі.
Що до індивідуального характеру, то тут мається на увазі загальне враження, яке справляє дизайн на поінформованого (такого, що розуміється на відповідній категорії продуктів) споживача. Загальне враження від нового дизайну має відрізнятися від будь-якого іншого дизайну, з яким був знайомий споживач до дати подання заявки на реєстрацію нового дизайну або до дати пріоритету.
2) Не можуть охоронятися, як дизайни в ЄС:
- дизайни, чия форма повністю визначається їх технічною функцією;
- дизайни, які повинні обов’язково відтворюватися у своїй точній формі та розмірах для використання в продукті так, щоб цей продукт міг виконувати свою функцію;
- об’єкти, що не відповідають поняттю “дизайн”: продукти, створені природою/живі організми; ідеї; функції; запахи та аромати; мелодії та звуки; колір сам по собі; словесні елементи в звичайному шрифті;
- комп’ютерні програми;
- об’єкти, що суперечать публічному порядку та принципам моралі.
3) Дизайни не мають порушувати права третіх осіб на інші об’єкти інтелектуальної власності, права на які виникли раніше: дизайни, торговельні марки, авторські права, а також знаки та символи, що становлять суспільний інтерес для держав-членів ЄС.
Чи складно зареєструвати дизайн в ЄС?
Достатньо легко. Процедура реєстрації дизайну напряму в ЄС доволі проста та швидка при відповідності дизайну вищевказаним вимогам. Заявка подається в електронній формі, збір становить від 350 євро. Вже через 10 днів, або навіть швидше в разі прискореної процедури, можна отримати реєстрацію дизайну. Строк дії реєстрації – до 25 років. Детальніше про саму процедуру реєстрації та перевірку заявки Європейським відомством розповімо у наступному пості.
Отже, які головні плюси реєстрації дизайну в ЄС?
- отримання тривалої охорони та ексклюзивного права на дизайн вашої продукції на території 27 країн Європи з охопленням близько 450 мільйонів людей;
- ефективний захист від контрафакту та копіювання;
- отримання цінного нематеріального активу у скарбничку бізнесу;
- швидка та доволі доступна процедура самої реєстрації.
На зображеннях можете побачити приклади дизайнів різноманітої продукції, які зареєстровані в ЄС на користь українських заявників.
Хочете більше поговорити про дизайни та їх охорону – наші юристи завжди для раді відповісти на всі питання.